Dostosuj preferencje dotyczące zgody
Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej. Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować sposób korzystania ze strony przez użytkowników, a także przechowywać preferencje użytkownika oraz dostarczać mu istotnych dla niego treści i reklam. Tego typu pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za uprzednią zgodą użytkownika. Można włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość przeglądania.
Niezbędny
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalny
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityka
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Występ
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklama
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Wraz z upływem lat ciało ludzkie się zmienia, nie tylko pod względem czysto fizycznym. Seniorzy więc mogą mieć problemy tak z dbaniem o tężyznę fizyczną, jak i tę umysłową. W szczególności pogarsza się ich pamięć, na co w pewnym wieku narzeka naprawdę duży odsetek mężczyzn i kobiet. Na szczęście jednak istnieje kilka sposobów na to, by uelastycznić i poprawić funkcjonowanie pamięci, by móc cieszyć się jej dobrym stanem przez znacznie dłuższy czas. Zapytaliśmy o nie pracowników domu opieki. Na bazie ich wypowiedzi opracowaliśmy cztery metody dbania o pamięć – tak skuteczne, jak i stosunkowo łatwe do wdrożenia.

Dlaczego jednak tak właściwie warto wprowadzić do życia seniora kilka nawyków, które pozwolą mu cieszyć się lepszą pamięcią? Powodów jest co najmniej kilka. Przede wszystkim pozwala to na znacznie lepsze samopoczucie. Pamiętający wszystko senior chętniej uczestniczy w życiu towarzyskim oraz z nadzieją patrzy na przyszłość. Jest też znacznie bardziej samodzielny i niezależny. Łatwiej przychodzi mu też decydowanie się na inne aktywności. Dobra pamięć zachęca do życia i dalszego odkrywania świata. Ważne jest zatem, by o nią zadbać. Zwłaszcza że wcale nie jest to tak trudne, a właściwa profilaktyka pozwala skutecznie zapobiec postępom w starzeniu się mózgu. Co zatem polecają osoby, dla których całodobowa opieka nad osobami starszymi to praca, ale i pasja?

1. Ćwiczenia na pamięć

Pamięć ćwiczy przede wszystkim regularne sięganie po informacje, które już się posiada, a które można przywołać na potrzebę konkretnej sytuacji. Przez to właśnie jednym z najskuteczniejszych ćwiczeń na nią jest… zwyczajna rozmowa w towarzystwie innych osób. Zwłaszcza taka, która zaangażuje seniora w poruszenie tematu, którym się interesuje. Pamięć można trenować również poprzez czytanie książek i znacznie szerzej pojętą styczność z kulturą. Wiele dobrego w tej kwestii może zrobić zapisanie osoby starszej na uniwersytet trzeciego wieku, mogące zapewnić prawdziwą drugą młodość. Jej oraz jej umysłowi.

Pracownicy domu opieki bardzo często wplatają ćwiczenia na pamięć do dnia codziennego seniora bez jego wiedzy na ten temat. W trakcie całodobowej opieki nad osobami starszymi proszą seniorów o zapamiętywanie numerów telefonu czy listy zakupów, ale też o powtarzanie krótszych fragmentów tekstu. Tak błahe sprawy potrafią zaangażować umysł osoby starszej, a tym samym i zahamować degradację jego zdolności do zapamiętywania.

2. Krzyżówki

Często najbardziej oczywiste rozwiązania okazują się też być tymi najskuteczniejszymi. Tak jest właśnie w przypadku krzyżówek, które zachęcają do zapamiętywania, ale też do sięgania głęboko w pamięć w poszukiwaniu kolejnych haseł. Krzyżówki rzeczywiście usprawniają pracę mózgu, a przy okazji dla wielu seniorów stanowią naprawdę przyjemną formę spędzania czasu. Dbanie o pamięć nie powinno być obowiązkiem – tylko wtedy można zachować w nim regularność, a przez to i wysoki poziom skuteczności.

3. Zdrowa dieta

Jedzenie dobrze zbilansowanych posiłków to jedna z tych rzeczy, które powinna zakładać całodobowa opieka nad osobami starszymi. Istnieje wiele minerałów oraz witamin wyjątkowo wpływających na poprawę pamięci. Chodzi tutaj przede wszystkim o miedź, żelazo, witaminy z grupy B, witaminę C i D, ale też o cynk. Dieta dla seniora powinna więc ich dostarczać. Trzeba jednak pamiętać, że musi być przy tym dostosowana tak do ich stanu zdrowia, jak i ewentualnych zaleceń lekarza. Opcją w przypadku osób wyjątkowo nietolerancyjnych pod względem pokarmowym jest oczywiście suplementacja. Zawsze jednak należy w pierwszej kolejności dostarczać wartości ze standardowych posiłków, dopiero w ostateczności sięgając po te zamknięte w tabletkach.

4. Utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej

Wbrew pozorom, bardzo wiele do powiedzenia w kontekście sprawności umysłowej mają również regularne ćwiczenia fizyczne. Poprawiają dotlenienie całego organizmu, a zatem również i mózgu, pobudzając przy tym te jego obszary, które są odpowiedzialne za pamięć. Oczywiście rodzaj i intensywność aktywności fizycznej muszą zostać dobrane adekwatnie do potrzeb i oczekiwań konkretnej osoby, ale też po prostu i wieku. Najbezpieczniej w tym przypadku jest postawić na spacery lub jazdę na rowerze – koniecznie w umiarkowanym tempie. Wszelkie inne ćwiczenia (zwłaszcza te zachęcające do spędzania czasu na świeżym powietrzu) również zaplusują. W szczególności jeśli koncentrują się na oddechu. Co istotne, ćwiczenia fizyczne wpłyną nie tylko na pamięć. Poprawią również samopoczucie, zredukują stres. Właśnie z tego względu każda całodobowa opieka nad osobami starszymi musi brać je pod uwagę.

Podsumowanie

Dbanie o pamięć powinno być nieodzownym elementem całodobowej opieki nad osobami starszymi, co potwierdzą pracownicy każdego domu opieki właśnie dla seniorów. Na szczęście jednak nie należy ono do najtrudniejszych. Co ważne, można je wpleść w codzienne aktywności, a wdrożenie nawyków i zasad z nim związanych wpłynie pozytywnie również na inne aspekty życia osoby w podeszłym wieku. Pamiętajmy, że mózg stanowi najważniejszy organ z ciele ludzkim. Dbanie o jego doskonałą kondycję to zatem podstawa, której nie można zaniechać. Nawet jeśli senior sam nie chce zmienić swoich nawyków i przyzwyczajeń.

Skip to content